Zaman ve Sanat

Zaman kavramı ile ilgili çeşitli söylentiler olmuştur. Aslında zaman diye bir şey olmadığı bir andan ibaret olduğu, geçmiş gelecek ve şimdiki zamanın aynı eksende yer aldığı ile ilgili birçok yazı veya açık oturum programlarında söyleşi ile karşılaşmak mümkündür. Albert Einstein gibi bilim adamı ve Platon, Aristoteles gibi düşünürler de zaman kavramıyla ilgili fikirler ortaya koymuştur.
“Einstein’e göre karşısında hareket eden bir cismi gözlemleyen kişiye göre, hareket eden bir cismin hareketi esnasında zaman daha yavaş akmaktadır. Yani bir cisim hareket ediyorsa o cisim için zaman daha yavaş akar. Ama kendisi için zamanın yavaşladığını hareket eden cisim anlayamaz, onu gözlemleyen kişi anlamaktadır” (http://www.elektrikport.com/teknik-kutuphane/uzay-zaman-kavrami-zaman-herkes-icin-farkli-mi-isliyor/12179#ad-image-0). Burada da görüldüğü gibi Einstein’e göre zaman görecelidir. Arslan Topakkaya makalesinde “Platon zamanı, sonsuzluğun bir resmi ya da gölgesi olarak anlar. Bu anlayışa göre zaman, bütün bir varlık aleminde etkindir ve onu içinde taşır. Yani şeyler zamanı ortaya koymaz. Onlar ancak zamanda meydana gelebilir. Bu bağlamda oluş, zamandan ayrı düşünülemez. Evren (physis), varoluş ve tekrar yokoluş bağlamında zamansaldır” şeklinde bahsetmektedir (Topakkaya, 2012, s. 220). Platon zamanın sonsuzluğundan bahseder. Anların bir bütün içerisinde var olduğunu ve geçmiş şimdi ve geleceğin aynı zaman içerisinde var olduğunu savunur.
“Aristoteles’in zaman anlayışının temel noktasını şimdi (nun) kavramı oluşturur. Şimdi zamanın özünü anlamada anahtar role sahiptir. Şimdi’nin en önemli fonksiyonu, parçalardan oluşan zamanın sınırını oluşturmasıdır. Şimdi bir sınır olarak geçmiş zamanı gelecek zamandan ayırır. Şimdinin kendisi parçalanan zamanın sınırını oluştururken, bizzat kendisi zamanın bir parçası değildir. Bunun sebebi ise, şimdinin zamanı ölçen bir şey olmamasıdır. şimdi ancak zamanın diğer kısımlarıyla birlikte bir anlam taşımaktadır. Şimdilerin toplamından zamanın kendisi ortaya çıkmaz fakat şimdi olmadan da zaman olmaz” (Topakkaya, 2012, s. 225). Dünya sinemasının önde gelen isimlerinden olan Andrey Tarkovski’nin “Mühürlenmiş Zaman” kitabında bahsettiği gibi, zaman anlayışını düz ve çizgisel olanın dışında belki “parçalı” olarak tanımlayabiliriz. Çünkü insanın zamanı düz bir çizgide ilerlemez geçmiş, şimdi ve gelecek ve hȃttȃ Tarkovski düşüncesi için rüyaların da dȃhil edildiği bir “ara zaman” durumundan bahsedilmesi gerekir. Tarkovski’nin zaman anlayışını, sanatçının kendi yaşamına tuttuğu bir ayna olarak tanımlanan, “Ayna” filminde görebiliriz. Çocukluk, şimdi, rüyalar, anılar ve belirsiz gelecek filmde, Tarkovski’nin zaman fikrini gözler önüne serer. Çocukluğun anılarının bu gündeki izleri, rüyalar ve bu gün filmde bir arada kullanılarak, insan zamanının tekil bir boyuta hapsedilemeyen çoklu, sezgisel ve ruhsal yanına dikkat çeker (Erez, 2014) Görüldüğü gibi zaman kavramı kafa karıştırıcı da bir kavramdır. Zamanı konu olarak çalışan sanatçı On Kawara, yaptığı resimde zamanı görselleştirmiştir. Kawara, resimlerinde sınırsız olan zamanı tarihlemiş ve zamanın sürekliliğinden bir kopuş olarak ifade etmiştir. Kawara, tuvallerinde görülen tarihlere dikkat çekerek, görülen tarihteki yerinizi ve anılarınızı sorgulatmaktadır.


On Kawara’s “Today” paintings, Revisiting the 1990s with On Kawara


On Kawara’s “Today” paintings, “July 16, 1969, Photograph: Courtesy David Zwirner, New York/London

Günümüze geldiğimizde zamanın ne olduğu konusunda sanatsal bir yaklaşım sunan İstanbul Modern Müzesi’nde “Sanatçı ve Zamanı” adlı koleksiyon sergisinde de sanatçılar bu konuyu ele almışlar. Sanatçı olarak zamanı nasıl ele aldıkları, zaman kavramı ile ilgili sanatsal yorumlamalar yaparak sanat yapıtlarının zamanın bir parçası olarak geleceğe aktarılmasını yansıtmışlardır. Sanatçıların zamana karşı bakış açıları bu sergide görülmektedir. Hatta İstanbul Modern Müzesi’nin sergi tanıtım yazısında, “Ahmet Hamdi Tanpınar’ın (1901-1962) “ne içindeyim zamanın ne de büsbütün dışında” sözlerini de bir çıkış noktası olarak belirliyor” şeklinde anlatılmıştır. 


Doug Aitken, 1968, KÖTÜ, 2014, Yüksek yoğunlukta köpük, ahşap, ayna ve renkli cam, Özel Koleksiyon, 
Photo by: Merve Karaman, 2018.



Hüseyin Bahri Alptekin, 1957-2007, TREMOR, RUMOUR, HOOVER, 270 x 445 cm, Payetli reklam panosu, İstanbul Modern Sanat Müzesi Koleksiyonu, Photo by: Merve Karaman, 2018.


İstanbul Modern Sanat Müzesi Koleksiyonu, Photo by: Merve Karaman, 2018.


İstanbul Modern Sanat Müzesi Koleksiyonu, Photo by: Merve Karaman, 2018.


İnsanların yoğun olarak gündeminde olan, sıklıkla karşılaştığı konularla ilgili olan her türlü sergi, kitap veya sanatsal etkinlik ilgi görmektedir. İstanbul’da olmanın en güzel yanlarından biri de sergileri yakından takip edebilmek. Güncel konuları ve bu konuları sanatçının ele alış biçimlerini görebilmek.. İnternette gezinirken rastladığım, zamanın ne olduğunu anlamaya çalışan bir şiir paylaşıyorum. Kısakürek’in bu şiiri zamanı sorgular nitelikte.
Nedir zaman, nedir?
Bir su mu, bir kuş mu?
Nedir zaman, nedir?
İniş mi, yokuş mu?  
Necip Fazıl Kısakürek

Kaynakça
Topakkaya, A.: "Augustinus’un İtiraflar (Confessionens) Adlı Kitabında Zaman Kavramı’nın Felsefi Açıdan Temellendirilmesi", Özne (2006), 7.kitap, 42-48.

Topakkaya, A.: "Zaman Kavramı Bağlamında Platon-Aristoteles Karşılaştırması", FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), 2012 Bahar, sayı: 13, s. 219-231 ISSN 1306-9535, www.flsfdergisi.com

Marquard, U.: Die Einheit der Zeit bei Aristoteles, Würzburg 1993.




http://www.edebiyathaber.net/andrey-tarkovskinin-sanat-anlayisi-ve-zaman-filozoflugu-emek-erez/









Yorumlar

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar